مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21007 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

عرفان چيست وچگونه مي توان دراين باره راهنما پيداكرد؟

براي تعريف عرفان ابتدا بايد بگوييم كه اهل اين فن يعني اهل عرفان، اين مقوله را به دودستة نظري وعملي تقسيم نمودهاند كه دربارة هر موردي مي توانيم توضيحي ارائه نماييم.

حضرت امامره عوالم ثلاثة وجود انسان را اينطور توضيح مي فرمايند كه پس ازآنكه انسان موفق به اصلاح خود مي شود يعني اعمال ظاهري خود را براساس واجبات ومحرمات الهي تنظيم مي كند وازمحرمات اجتناب كرده، واجبات را بجا ميآورد. اين رفتار ظاهري درخلقياتش تأثير گذاشته، باعث اصلاح خلقيات درانسان مي شود زيرا تكرارفعل سبب ايجاد خلق مي شود اين علم اول را فقه مي گويند كه موضوع آن همان اصلاح ظاهري واعمال ظاهري است. بحث اصلاح خلقيات موضوع علم اخلاق است كه دراينجا مطرح مي شود. رذايل اخلاقي وفضايل اخلاقي چيست؟

حال اگر اخلاق انسان هم اصلاح شد موفق مي شود كه ديدگاه يا جهان بيني حقيقي نسبت به عالم پيدا كند وحقايق را ذوق كند وبچشد كه اين باب درحقيقت باب كشف وشهوداست وعرفان دراينجا مطرح مي شود يعني معرفت ذوقي. موضوع معرفت ذوقي، شناخت هستي، خدا وانسان است كه درديدگاه عرفا اين سه دريكي خلاصه مي شوند يعني همه چيز درخدا خلاصه مي شود وبقيه درواقع ظهور ونمود وجلوه حق تعالي هستند.

حضرت امامره مي فرمايد : ...موضوع فلسفه مطلق وجود است از حق تعالي تا آخرين مراتب وجود وموضوع علم عرفان وعرفان عملي وجود مطلق است يا بگو حق تعالي است وبحثي بجز حق تعالي وجلوة او كه غير او نيست ندارد. اگر كتابي يا عارفي بحث از چيزي غير حق كند نه كتاب، عرفان است ونه گوينده عارف است واگر فيلسوفي دروجود آن طور كه هست نظر كند وبحث نمايد نظرش الهي وبحثش عرفاني است وهمة اينها غير ازذوق عرفاني است كه از بحث به دور است وغير، ازآن مهجور، فطري انسانها نظر مي اندازيم ومي گوييم درفطرت وخلقت، انسان امكان ندارد بغير كمال مطلق توجه كند ودل ببندد، همة جانها ودلها بسوي اويند وجز او نجويند ونخواهند جست وامـا درضـرورت استـاد داشتـن سدرمباحث سير وسلوك جاي تأمل نيست وليكن تشخيص اينكه چه فردي مي تواند چنين وظيفة خطيري را بعهده بگيرد با خود شما است، وتوجه داريد كه نداشتن استاد، وجهي براي عدم توجه به مباحث عام اخلاق ورعايت واجبات ومحرمات الهي نخواهد بود.

دراين رابطه آيت ا...بهجت حفظه ا...مي فرمايد استاد شما علم شما است كه اگر به آن عمل نموديد خداوند شما را به مراحل بعد كه داشتن استادي الهي است توفيق مي دهد. دراين رابطه به كتاب به سوي محبوب مراجعه فرماييد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.